Versterken van mentale veerkracht

Wat willen we bereiken?

Opgroeien en opvoeden gaat met vallen en opstaan. Dat is normaal. Door de mentale veerkracht van kinderen en gezinnen te versterken, kunnen zij beter omgaan met moeilijke momenten. Zo krijgen zij meer ruimte om zelf regie te nemen in het vinden van een passende oplossing.

Kinderen zijn opener dan ooit in het uiten van mentale problemen. Dat is een goede ontwikkeling, maar niet elk signaal vraagt om een diagnose of behandeling. We willen af van de gedachte dat professionele hulp nodig is zodra het moeilijk wordt. Professionele zorg moet een aanvulling zijn als dat nodig is, geen eerste stap.

Ons doel is dat kinderen en gezinnen leren omgaan met moeilijkheden. Dat vraagt om weerbare kinderen, een sterke en accepterende omgeving en professionals die ruimte ervaren om zonder oordeel te luisteren. We bouwen aan een systeem dat gezondheid, ontwikkeling en veerkracht stimuleert. Waarin we kijken naar wat goed gaat, aansluiten bij wat al lukt en minder focussen op ‘problemen oplossen’.

Waarom deze verandering?

Iedereen krijgt te maken met tegenslag. Als kinderen en jongeren leren hoe ze daarmee omgaan, staan ze steviger in hun schoenen. Daarom investeren we in het versterken van mentale veerkracht, bij kinderen én bij hun ouders. Want als ouders veerkrachtig omgaan met stress, heeft dat een positief effect op het hele gezin.  Tegelijkertijd richten we het systeem rondom hen – zoals onderwijs, sport en samenleving – zo in dat er minder veerkracht gevraagd wordt. Door bijvoorbeeld meer ruimte te bieden voor verschillen en tolerantie, maken we het leven minder belastend. Dat doen we bewust, op alle niveaus en in elke context waarin een kind opgroeit.

Welke acties zetten we in?

We zetten verschillende acties in om deze verandering op gang te brengen en ons uiteindelijke doel te bereiken.

We stimuleren regionale initiatieven die mentale veerkracht versterken. Denk aan weerbaarheidstrainingen op school of programma’s tegen eenzaamheid. Dit soort initiatieven zijn vrij toegankelijk, dichtbij en lokaal.

De zorg sluit niet altijd aan bij wat een kind en zijn omgeving nodig hebben. Daarom stimuleren we een brede analyse, binnen én buiten de jeugdhulp. We versterken de samenwerking tussen huisartsen en lokale teams, zetten in op jeugd-POH’s en verkennen methodieken zoals de Verklarende Analyse en Netwerkintake. Ook onderzoeken we consultatie en advies vanuit zorgaanbieders.

We bouwen aan een dekkend en betaalbaar ggz-aanbod: van basiszorg tot specialistische hulp, liefst dichtbij, in groepsverband en samen met het gezin. Zorgaanbieders worden gestimuleerd hun aanbod hierop aan te passen. Waar nodig ontwikkelen we nieuw aanbod, zoals de LibraZ-methode: laagdrempelige hulp voor ouders van kinderen met Anorexia, waardoor ziekenhuiszorg vaak niet meer nodig is.

De contracten van specialistische jeugdhulp en jeugd-ggz sluiten nog onvoldoende op elkaar aan. Om deze verbinding te versterken, werken we aan betere afstemming. Ook onderzoeken we hoe individuele, kindgerichte interventies kunnen combineren met systeemgerichte aanpakken. Zo versterken we het kind én het gezin.

Bij een psychiatrische crisis bij jongeren (18-) is snelle beoordeling en passende hulp cruciaal. Samen met betrokken partners maken we duidelijke afspraken over beoordeling, regie en vervolgzorg, zodat we snel en effectief kunnen handelen.

De grens tussen ‘normaal’ en ‘zorgelijk’ gedrag lijkt steeds smaller te worden. Daardoor ontstaan verwachtingen die kinderen niet altijd kunnen waarmaken, met jeugdhulp als reflex. We willen het gesprek openen: wat is psychisch lijden, wat hoort bij het leven, en wanneer is professionele hulp écht nodig? We verkennen hoe we dit gesprek kunnen voeren, bijvoorbeeld via een maatschappelijke campagne.

Interessante links

Meer weten? Bekijk dan: